ساحل سرخ هرمز یاقوت خلیج فارس

یاقوت خلیج فارس

ساحل سرخ از زیباترین ساحل های ایران است که در آبهای نیلگون خلیج فارس قرار دارد. این ساحل به ساحل خوراکی شهرت دارد. در ادامه مطلب زیر درباره ساحل سرخ هرمز، یاقوت خلیج فارس آشنا شوید.

در خلیج فارس جزایر متعددی وجود دارد. یکی از این جزیره ها که در استان هرمزگان قرار گرفته است،جزیره کوچک هرمز میباشد که ساحلی بسیار خاص و ویژه دارد. در ساحل جزیره هرمز ،موج های آب به رنگ سرخ بوده و شما با دیدن این منظره ،شگفت زده خواهید شد. جزیره هرمز به دلیل وجود مواد معدنی دارای خاک هایی به رنگ های متفاوت و به ویژه سرخ میباشد و به همین علت است که رنگ موج های آب در این جزیره ،رنگ سرخ دارد.

خاک سرخ موجود در این جزیره از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار هست و تا گذشته نه چندان دور از این خاک در صنایع مختلف رنگ سازی، لوازم آرایشی، شیشه و سرامیک سازی استفاده میشد و این خاک با ارزش به کشورهای دیگر صادر میگردید که خوشبختانه صادرات این خاک محدود شد تا از بین رفتن این خاک منحصر به فرد جلوگیری شود.
شما میتوانید برای گشت و گذار در این ساحل زیبا و دیدن جاذبه های آن فعالیت های مختلفی را انجام دهید تا لحظات خاطره انگیزی را برای خود بوجود آورید.
با انجام دادن فعالیت های زیر از بودن در این جزیره لذت ببرید:
قدم زدن در ساحل سرخ ،تماشای طلوع و غروب خورشید ،عکاسی و آب بازی که تمام این فعالیت ها میتوانید خاطرات بی نظیری را برای شما به همراه داشته باشد.

چرا رنگ ساحل جزیره هرمز سرخ است؟
تمام رنگ های ساحل جزیره هرمز از وجود یک عنصر ناشی میگردد و این عنصر اکسید آهن است که در ۷۰ درصد خاک سرخ این جزیره وجود دارد و رنگ آن را به این صورت درآورده است. از جزیره هرمز به عنوان یکی از معادن بزرگ خاک سرخ جهان یاد می شود و حدود ۴۰ هزار تن از آن وجود دارد که در هر سال می توان ۱۸۰۰ تن آن را استخراج کرد.

یاقوت خلیج فارس

خاک خوراکی ساحل سرخ هرمز!
شاید این صحبت را شنیده باشید و از آن تعجب کنید که خاک سرخ هرمز را میتوان بصورت خوراکی خورد. اگر این جمله را شنیده اید باید بگوییم که درست است و خاک سرخ این منطقه قابلیت خوراکی را دارد و شما میتوانید خاک ساحل بچشید و طعم آن را مزه مزه کنید.
باید بگوییم که جای نگرانی برای شما از خوردن این خاک وجود ندارد زیرا اگر خودتان از این خاک نچشید در غذاهای محلی این منطقه آن را خواهید خورد. این خاک که در میان مردم محلی به گِلک شهرت دارد در بسیاری از ادویه های این منطقه وجود دارد.

مردم این منطقه از این خاک برای طبخ ماهی و نان و تهیه ترشی، مربا و سس بعنوان ادویه استفاده میکنند و باعث میشوند که طعم خاصی را برای غذاهای خود بوجود بیاورند. یکی از خوراکی های معروف این منطقه سوراغ نام دارد که با این ادویه های مخصوص طبخ میشود و بسیار خوشمزه است.

در جزیزه هرمز همه چیز به رنگ سرخ ختم نمی شود!
جالب است بدانید که شما در این جزیره زیبای فقط خاک سرخ نمیبیند و میتوانید رنگ های دیگر این خاک را نیز مشاهده کنید که یکی دیگر از شگفتی های این جزیره است. رنگ های همچون طلایی، نقره ای و سپید از دیگر رنگ های خاک این جزیره میباشد که جلوه ویژه ای به این جزیره میدهد.

اما اگر با خود این سوال را دارید که این رنگ ها از کجا آمده اند باید این پاسخ را به شما بدهیم که این رنگ ها همگی در نتیجه یک ترکیب شیمیایی به وجود آمده اند و حاصل ترکیب کانی های مختلف میباشد که در آنها اکسید آهن وجود دارد.
یکی از سنگ های که در این منطقه یافت میشود سنگ فلزی طلایی رنگی به نام پیریت میباشد که در میان مردم به طلای ابلهان یا چشم شیطان مشهور است که در این سنگ سولفید آهن به وفور یافت میشود.

برای سفر به این ساحل زیبا شما میتوانید در فصول پاییز و زمستان به این مناطق جنوبی ایران سفر کنید. این فصول به این دلیل گفته شده است که مناطق جنوب ایران در فصول پاییز و زمستان تحت تاثیر آب و هوای گرم و شرجی است و به همین علت بهترین زمان برای سفر به ساحل سرخ فصول پاییز و زمستان میباشد.

شما همچنین میتوانید از دیگر جاذبه های گردشگری و دیدنیهای جزیره هرمز نیز لذت ببرید. در این جزیره علاوه بر ساحل معروف سرخ جاذبه های دیدنی دیگری همچون قلعه پرتغالی ها ،گنبدهای نمکی ،ساحل لاک پشت ها ،دشت آهوان و سایر سواحل هرمز وجود دارد که دیدن این بخش ها هم میتواند برای شما جذاب باشد.

لازم به ذکر است که برای اقامت در این جزیره از تنها هتل جزیره هرمز، هتل ساحل سرخ استفاده کنید که در سال ۱۳۹۵ افتتاح گردیده است و دارای سوئیت‌های مناسبی میباشد. همچنین هتل ساحل سرخ به دیدنی های جزیره هرمز از جمله ساحل لاک پشت ها، قلعه پرتغالی ها، فرش خاک هرمز و دشت آهوان نیز نزدیک میباشد.

 

درباره‌ی bia2kish

حتما ببینید

تپه‌های شکلاتی

تپه‌های شکلاتی یکی از جاذبه های معروف گردشگری در جهان می باشد که در این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *