دهکده توریستی گنجنامه همدان

گنجنامه

همدان یکی از شهرهای دیدنی ایران است که جاذبه های تاریخی-گردشگری بسیاری دارد. دهکده توریستی گنجنامه یکی از زیباترین مکانهای تفریحی همدان است. این دهکده با دارا بودن جاذبه هایی چون غار آکواریوم امروزه به پربازدیدترین جاذبه گردشگری همدان تبدیل شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره این دهکده بیشتر بدانید.

گنج‌نامه نام دهکده‌ای توریستی در شهر همدان است که از بخش‌های باستانی و گردشگری تشکیل یافته است. این مجموعه با امکانات تفریحی بسیار و بی‌نظیر خود آماده پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی است تا تجربه سفری شیرین و به یاد ماندنی را در ذهن افراد حک کند.

دهکده فرهنگی ورزشی توریستی گنج‌نامه همدان در پنج کیلومتری شهر همدان، در میدان گنج‌نامه و در مجاورت کتیبه‌های کهن و آبشار گنج‌نامه قرار دارد. این دهکده در سال ۱۳۷۹ در دامنه شمالی کوه‌های الوند منطقه نمونه گردشگری را ایجاد کرده است. این تفرجگاه مجوزهای لازم از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان تربیت بدنی و پروانه‌های ساختمانی کامل جهت ساخت حدود ۱۸۰۰۰ متر زیربنای مسقف را کسب کرده است. این تفرجگاه از قسمت‌های باستانی و گردشگری تشکیل شده است.

مجموعه گنج‌نامه یکی از قوی‌ترین قطب‌های گردشگری ایران و خاورمیانه بوده و عضوی از سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) شده است. دست‌یابی پروژه کارآفرین برتر در سال ۱۳۹۱ و تقدیر و تشکر از سوی مسئولین و مقامات کشوری از افتخارات این مجموعه است.

دره زیبای الوند و جلوه‌های دلربای دشت میشان سبب جذب گردشگران به سوی خود شده است. دهکده گنج‌نامه با ظرفیت ۵۰۰۰ نفر، همه امکاناتی را که برای یک گردشگر مورد نیاز است، مانند امکانات تفریحی، ورزشی، اقامتی و حتی آموزشی را دارا است. این دهکده با امکاناتی ویژه مانند سکوی پرش بانجی‌ جامپینگ، کابل پرواز تیرول، دیواره سنگ‌نوردی، پیست تریال، تعادل هوایی (رنجر)، سالن بولینگ، پینت بال، غار آکواریوم، پیست سورتمه‌سواری به همراه خدمات ویژه تفریحی شامل خط تله‌کابین رفت و برگشت، کافی‌شاپ و رستوران‌های متنوع، شهربازی سرپوشیده، باغ گیاهان و پارکینگ‌های روباز و سرپوشیده آماده پذیرایی از گردشگران خود است.

سنگ‌نبشته‌های گنج‌نامه، از زمان‌های گذشته نام‌های مختلفی نظیر نبشت خدایان، دادمهان یا دادبهان، تنبابر، کتیبه‌های الوند، جنگ‌نامه و گنجنامه، که دو نام جنگ‌نامه و گنج‌نامه در قرن‌های اخیر بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفته، داشته است. این سنگ‌نبشته‌ها روی یکی از صخره‌های کوه الوند در فاصله ۵ کیلومتری جنوب غرب همدان و در انتهای دره عباس‌آباد حک شده و شامل نوشتارهایی از دوران داریوش و خشایارشاه هخامنشی است.

هر یک از سنگ‌نبشته‌ها در سه ستون ۲۰ سطری به زبان‌های پارسی باستان، بابلی و عیلامی قدیم حک شده‌اند. در سمت چپ هر دو کتیبه متن پارسی باستان نوشته شده که دارای عرض ۱۱۵ سانتی‌متر است. در وسط هر دو کتیبه متن بابلی نوشته شده و در ستون سوم متن عیلامی جای گرفته است.

برای رهسپار شدن به ارتفاعات کوهستانی قله‌ای که به «عروس کوه‌های ایران» معروف بوده و بهره‌مندی از زیبایی‌های پنهان در دل رشته‌کوه الوند نظیر طبیعت دل‌انگیز و مصفا، کوه‌ها و صخره‌های مرتفع و آبشار زیبای گنج‌نامه، می‌توان از تله‌کابین گنج‌نامه استفاده کرد.

طول خط رفت و برگشت تله‌کابین ۳۴۰۰ متر و ارتفاع حداقل و حداکثر از سطح دریا به ترتیب ۱۹۰۰ و ۲۸۰۰ متر است. این تله‌کابین به وسیله مهندسان آلمان ساخته شده و در سال ۱۳۸۷ عملیات ساخت آن به اتمام رسیده است. دشت میشان نقطه آغاز و پایان تله‌کابین است. ۱۵ دقیقه زمان برای رفت و برگشت تله‌کابین مورد نیاز است که با توجه به سرعت باد تغییر می‌یابد.

این تله‌کابین ۳۵ کابینه بوده که با توجه به شرایط آب و هوا و تعداد مسافر تغییر پیدا می‌کند. شش کابین وی‌آی‌پی برای این تله‌کابین در نظر گرفته شده که صندلی‌های چرمی و امکانات پذیرایی از تجهیزات آن است.

به منظور جذب هرچه بیشتر گردشگر به وسیله آفرینش محیطی کاملا متفاوت و آماده‌سازی مکانی برای تحقیقات و افزایش سطح آموزش و با ترکیب دو عنصر متفاوت، صخره و کوهستان با اعماق آب‌های دریا و با الهام از غار علیصدر، غار آکواریوم دهکده گنج‌نامه پروژه‌ای بود که در سال ۱۳۹۰ با همکاری گروه مشترکی از مهندسان و پیمانکاران ایرانی و خارجی آغاز به طرح شد.

این مجموعه بالغ بر ۱۰۰۰ مترمربع وسعت داشته و ارتفاع آن از۲٫۵ تا ۱۵ متر متغیر است. همچنین سالن اصلی ۸۵۰۰۰ لیتر گنجایش داشته و ۲۱ آکواریوم آب شور و شیرین با ابعاد متغیر ۱*۱ تا ۲*۲ متر را دارا است. این مجموعه آکواریوم نگهداری سفره ماهی و ستاره دریایی و همچنین آکواریوم‌های پلنت با ابعاد ۳*۲ دارد. در طبقه دوم غار مجموعه‌ای از بهترین نمونه‌های کمیاب زیست‌محیطی و خزندگان سراسر جهان در محوطه‌ای حفاظت می‌شود. این غار شامل سه سالن اصلی با راهرو‌هایی حاوی مه و باران ساختگی با رایحه‌های مربوطه بوده و جوی کاملا متفاوت دارد، به گونه‌ای که هر قسمت از قسمت بعدی متمایز است.

درباره‌ی bia2kish

حتما ببینید

گنج‌نامه جاذبه گردشگری شهر همدان

گنج‌نامه یکی از جاذبه گردشگری شهر زیبای همدان می باشد. که در ادامه معرفی شهر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *