خانه تاریخی سعادت، خانه خاتم شیراز

خانه سعادت

شیراز، شهری با بافت سنتی است که دارای خانه های تاریخی بسیار دیدنی میباشد. یکی از این خانه های قدیمی، خانه سعادت یا خانه خاتم است که در ادامه درباره آن بیشتر بخوانید.

در بافت تاریخی شیراز و در محله سنگ سیاه در مجاورت آرامگاه سیبویه، خانه ارزشمندی قرار دارد که به خانه سعادت معروف است. این خانه تاریخی، مربوط به دوره قاجاریه می باشد.

خانه سعادت، دارای حیاط مرکزی و اتاق های سه دری و پنج دری همراه با تزئینات وابسته به معماری شامل کاشی کاری ، آجرکاری، گره چینی ، سنگ های حجاری و سقف های چوبی تزئینی است.

خانه سعادت

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در راستای حفاظت و احیا این بنای ارزشمند تاریخی در سال جاری اقدام به مرمت بخش هایی از آن کرد که در پی این طرح اقدمات اجرایی انجام گرفته طی ماه جاری در خانه قدیمی سعادت (خانه خاتم) تعویض کف فرش و پوشش سقف طبقه هم کف ضلع های شمالی، غرب و جنوب، تعمیر و تقویت پی های ضلع جنوبی، تعویض کف فرش ضلع جنوبی و حیاط خلوت ، تعمیر و تعویض پوشش پشت بام ضلع جنوبی و موریانه زدایی از قسمت های چوبی این بناست.

سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری فارس در راستای حفظ و احیای هنرهای سنتی و صنایع دستی اصیل ایرانی و شناساندن آنها به عموم پس از مرمت این خانه، کاربری آن را به خانه خاتم تغییر داد تا با ایجاد نمایشگاه دائمی هنرخاتم، به تشویق فراگیران و علاقمندان این هنر بپردازد.

این خانه در تاریخ ۲ آبان ماه ۱۳۸۲ به شماره ۱۰۴۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

درباره‌ی bia2kish

حتما ببینید

حمام وکیل یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری شیراز

حمام وکیل یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری شیراز

حمام وکیل یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری شیراز     حمام وکیل : حمام هایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *