تنگه گنجه ای، گنجی با ارزش در دل یاسوج

تنگه گنجه ای

منطقه گردشگری تنگه گنجه ای، منطقه ای تفریحی و بسیار دیدنی در یاسوج است که علاقمندان زیادی را به خود مجذوب کرده است. این تنگه دارای آب و هوایی خوش و طبیعتی بی نظیر است. با ما همراه شوید تا درباره این تنگه بیشتر بدانید.

تنگه گنجه ای در یاسوج، یکی از جاذبه های طبیعی و بکری است که در نزدیکی یاسوج قرار گرفته و چشم انداز طبیعی بی نظیر و جذابی را برای بازدیدکنندگان خود فراهم می آورد. نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که در چهار فصل سال منظره ی بی نظیری را برای شما به ارمغان می آورد. منطقه گردشگری تنگه گنجه ای در ۱۳ کیلومتری شهر یاسوج و در روستای گنجه ای در مسیر جاده یاسوج جاده یاسوج به سی سخت با چشمه های جوشان در دره ای با درختان چنار بسیار مرتفع و پوشش جنگلی درخت بلوط قرار گرفته است. این منطقه آنچنان بازدیدکنندگان را محو خود می کند که دل کندن از آن کار بس دشوار است. جالب است بدانید که در روستای گنجه ای چندین چشمه آب سرد و گوارا وجود دارد که همه آن ها از کوه های مرتفع و بلند دنا سرچشمه می گیرند.

در منطقه ی تنگ گنجه ای در یاسوج که در روستایی به همین نام قرار گرفته نیز می توانید آسمان را از لابه لای شاخه های گسترده و در هم تنیده ای که در آن وجود دارد نیز قدم بزنید. در این منطقه تفریحی امکانات بهداشتی و تفریحی بی نظیری وجو دارد که همه این موارد سبب شده تا گردشگران زیادی به سمت این منطقه در یاسوج به خصوصو در فصل های بهار و تابستان سفر کنند. مسافرانی که به این منطقه سفر می کنند به دور از هیاهوهای شهر به تفریح می پردازند و حال و هوای خودشان را عوض می کنند. جالب است بدانید که در حال حاضر بخش خصوص در حال احداث تالارهای مجهز به سوئیت در این منطقه هستند که فضای اقامتی در اطراف آن هستند. به غیر فضاهای اقامتی یک اردوگاه برای کمک های اولیه و امدادگرایانه هم در حال تاسیس است.

پوشش گیاهی که در این منطقه برپا است بسیار دیدنی و چشم نواز است و همچنین در کنار آن یک تنگ گنجه ای در یاسوج نیز وجود دارد که در جذب گردشگر به سمت این منطقه تفریحی بسیار تاثیرگذار بوده است. این منطقه به لحاظ موقعیت نیز به دلیل قرار گرفتن در مسیر یاسوج – سی‌سخت، یکی از مسیرهای پرتردد این استان محسوب می‌شود. بنابراین به راحتی می‌توانید از این منطقه دیدن کرده و از زیبایی طبیعت آن بهره‌مند شوید.

موقعیت تنگ گنجه‌ای به صورت دره‌ای زیبا، سرسبز و سحرانگیز توسط طبیعت، نقاشی شده و آواز پرندگان و صدای باد و شرشر صدای رودخانه و هوای لطیف و خنک آن، آرامش‌بخش روح و روان انسان است. این منطقه سرسبز با طبیعت زیبا و بکر، هوایی خنک و مطبوع دارد و عبور رودخانه از مسیر بین دره و از لابه‌لای درختان سربه فلک کشیده چنار، منطقه را به مکانی دلچسب برای گردشگران مبدل کرده است.

شرایط آب و هوایی منطقه ی تنگه گنجه ای در یاسوج جز اقلیم های سردسیر به شمار می رود. میزان بارش برف و باران در منطقه تنگه گنجه ای در یاسوج نسبتا زیاد است و به علت بارش باران و برف فراوان ارتفاعات آن از برف پوشیده شده است و همین خود دلیلی شده است که منابع آب کافی در این روستا وجود داشته باشد. اصلی ترین منبع آب روستای گنجه رودخانه سه ریز است که از کوه دنا سرچشمه می گیرد و خود یکی از جاذبه های طبیعی این روستا محسوب می شود و در تمام فصول سال دارای آب است. این روخانه یک بار در سال ۸۷ دچار خشکسالی شد و مقداری از حجم آب آن کاسته شد اما هنوز از حجم آب آن کاسته نشده است.

با توجه به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی که این منطقه دارا می باشد بهترین فصل را می توان بهار دانست برای سفر اما این بسیار سلیقه ای است و برای کسانی که دوستدار فصل پاییز هستند منطقه تنگ گنجه ای در یاسوج به بهشتی دیدنی تبدیل می شود و طبیعت گردان می توانند در کنار درختان زالزالک که در حال آماده شدن برای رفتن به یغمای زمستانی هستند عکس هایی به یادگار بگیرند. زمستان تنگ گنجه‌ای هم که دیگر باورکردنی نیست و در یک روز برفی آن، می‌توان رقصیدن دانه‌های برف بر روی شاخه‌های بی‌برگ درختان را به نظاره نشست.

پوشش گیاهی که در تنگ گنجه ای در یاسوج قرار دارد پر از درختان تنومند و سربه فلک کشیده است که بلندی آن ها سایه بان چشمه های خنک این منطقه شده اند و باعث آسایش تنگ گنجه ای در یاسوج شده است. از جمله درختانی که در این منطقه وجود دارد نیز عبارت از درختان بلوط، بنه و زالزالک از درختان زیبای این منطقه هستند که باعث شکومندی طبیعت این منطقه شده اند. پوشش گیاهی این منطقه به اندازه جذاب است که در هر فصل سال جذابیت های منحصر به فردی را گردشگران نشان می دهد.

از لحاظ جغرافیایی تنگ گنجه ای در روستای گنجه ای در یاسوج در شرایط پای کوهی قرار گرفته است و امکان گزینی آن در دامنه ارتفاعات صورت گرفته است. با توجه به قرار گرفتن روستا گنجه در شرایط ذکر شده بیشترین حجم طبیعت در ارتفاعات دره های عمیق و اراضی کشاورزی آن قرار گرفته است. با توجه به آخرین تقسیمات کشوری که در سال ۱۳۸۴ صورت گرفت روستای گنجه در دهستان سررود شمالی بخش مرکزی شهرستان بویراحمد قرار گرفته است. روستای گنجه‌ای در سمت شمال غربی شهر یاسوج قرار داشته و فاصله آن تا مرکز استان ۱۰ کیلومتر است. ارتفاع روستا از سطح آبهای آزاد معادل ۱۹۸۰ متر است. ارتباط روستا با مرکز استان از طریق یک راه آسفالته اصلی فراهم می شود.

به منظور دسترسی به تنگ گنجه ای در یاسوج با توجه به قرارگیری آن در نزدیکی شهر یاسوج باید از جاده آسفالته یاسوج – سی سخت بروید و با توجه به مسیر دسترسی راحتی که دارد کاملا راحت می توانید خودتان را به آن برسانید.

پس از این که از تنگه گنجه بازدید کردید شاید فکر کنید که دیگر کارتان تمام شده اما جاذبه های دیگری هم در این منطقه وجود دارد که از دیگر جاذبه های طبیعی روستای گنجه ای در یاسوج محسوب می شود، به طور مثال کوه های دنا که از معروف کوه های این منطقه به شمار می رود و در اکثر روزهای سال چادرسفیدی از برف بر روی قله ها و دامنه های وجود دارد که این موضوع خود سبب شده تا این کوه های جایی مناسب برای اسکی سواری باشد. از دیگر جاذبه‌های روستا، تنگ گنجه ‌ای است که طبیعتی زیبا و سرسبز دارد و بیشه‌ هایی از درختان مختلف مانند توت، تی ‌تپه، بنه و بلوط است و گردشگران زیادی را سالانه به خود جذب می ‌کند.

اگر کمی بخواهیم درباره استان کهگیلویه و بویراحمد خدمتتان اطلاعات بدهیم باید بگوییم که این استان عنوان پایتخت طبیعت ایران را برای کسب کرده است و رودخانه های خروشان پذیرای حجم بالایی از گردشگران به سمت خود می باشد، که با سرمایه گذاری بر روی آن می تواند به عنوان یکی از قطب های گردشگری در کشور عمل بنماید. این استان با داشتن ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی، حدود ۲۶۰۰ اثر تاریخی، ۷۵۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم ‌نواز مکانی مناسب برای گردشگران و بخصوص طبیعت‌ گردان است. شهر یاسوج پایخت گردشگری و توریستی این استان بهترین چشم اندازهای طبیعی و گردشگری را دارا می باشد که یکی از آن ها تنگه گنجه ای که در این مطلب درباره آن خدمتتان توضیح دادیم.

درباره‌ی bia2kish

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *