لیختن اشتاین کشور بدون سرزمین بین سوئیس و اتریش

لیختن اشتاین چیست و کجاست :لیختن اشتاین یک کشور بدون سرزمین بین سوئیس و اتریش است. پول رسمی فرانک سوئیس است، گرچه یورو نیز  در بازار این کشور دیده می شود ولی فرانک سوئیس رسمیت بیشتری دارد .

لیختن اشتاین با وسعت ۱۶۰ کیلومتر مربع  یک کشور بسیار  کوچک است.شکل حکومت در این کشور به صورت پادشاهی ارثی می باشد و قانون اساسی بر پایه دموکراتیک و پارلمانی است.مجلس و شهرداری این کشور به ترتیب ۲۵ و ۱۱ عضو دارد

زبان و دین

لیختن اشتاین : زبان رسمی  مردم لیختن اشتاین آلمانی است .دین مردم ۷۹٪ کاتولیک رومی ۸٪ پروتستان، ۱۳٪ دیگر می باشد.پول رسمی در لیختن اشتاین، فرانک سوئیس (CHF) است. یورو نیز به طور گسترده پذیرفته شده است.

نگاهی کوتاه به تاریخ

این کشور در سال ۱۸۶۸ اعلان بیطرفی کرد. لیختن‌اشتاین که به واسطهٔ خاک اتریش از آلمان جداست، تنها شاهزاده‌نشین آلمانی بود که در ۱۸۷۱ به امپراتوری آلمان نپیوست.

از سال ۱۹۱۹ سوئیس مسئولیت سیاست خارجی لیختن اشتاین را بر عهده گرفت و از ۱۹۲۴ این کشور از اتحاد گمرکی و پولی با سوئیس برخوردار بوده‌است، با این حال از ۱۹۸۹ نقش فعالتری در عرصهٔ بین‌المللی به خود گرفته‌است،

شاهزاده هانس آدام دوم پس از مرگ پدرش فرانتز جوزف دوم در سال ۱۹۸۹ جایگزین او شد. ماریو فریک از اتحادیهٔ میهن پرستان در سال ۱۹۹۳ ریاست دولت را بر عهده گرفت، در سال ۲۰۰۱ نیز اوتمار هاسلر جای او را در سمت نخست‌وزیری گرفت.

آب و هوا

در جه هوا در فصل زمستان  به ندرت به زیر -۱۵ درجه سانتی گراد می افتد در حالی که دمای هوا در تابستا بین ۲۰ تا ۲۸ درجه سانتی گراد متغییر است .با وجود موقعیت کوهستانی خود، لیختناشتاین دارای آب و هوایی ملایم است.

سوغات

شراب، سرامیک، تمبر، شیرینی ، شمشیرهای کریستال Swarovski، کتابهای مربوط به لیختن اشتاین، ساعتهای، جواهرات و غیره

موزه ها و نمایشگاه ها تفریحی

گنجینه های لیختناشتاین در موزه های این کشور نگهداری می شود. موزه ملی لیختن اشتاین نمایشگاه دائمی می باشد که فرهنگ و تاریخ این کشور را برای مخاطبان به نمایش گذاشته است.یکی از موزه های معروف موزه تمبر پستی در وادوز می باشد که اسناد مربوط به خدمات پستی لیختن اشتاین را نشان می دهد.

همچنین موزه Scellenberg یک موزه تاریخ محلی است که زندگی در کلیسای شرقی را در سال ۱۹۰۰ به نمایش در آورده است.اتاق گنجینه مسیحیان لیختن اشتاین در وادوز،می باشد.

 

کتابخانه ملی

کتابخانه ملی لیختن اشتاین یک کتابخانه ملی، کتابخانه پژوهشی و کتابخانه عمومی است که در زیر یک سقف قرار دارد. در این کتابخانه مجموعه ای ویژه از نشریات، ضبط ها و فیلم ها در رابطه با کشور نگهداری می شود.

نماد

شعار ملی: خدا، شاهزاده، میهن

لیختن اشتاین
لیختن اشتاین

سرود ملی: در بالادست راین جوان

لیختن اشتاین

درباره‌ی bia2kish

یک نظر

  1. من ی وبلاگ دارم اگر خواستید بیا تا باهم همکاری کنیم ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *