معرفی کوه سوفیه واقع در جنوب اصفهان

معرفی کوه سوفیه واقع در جنوب اصفهان

معرفی کوه سوفیه واقع در جنوب اصفهان
معرفی کوه سوفیه واقع در جنوب اصفهان

 

 

کوه سوفیه: بالاترین قله کوه صوه در ارتفاع حدود ۲۲۵۰ متر بالاتر از سطح دریا است.

ارتفاع قله Sofeh از زمین های اطراف حدود ۵۵۰ متر است و می تواند در حدود یک یا دو ساعت افزایش یابد.

بر طبق ریشه شناسی، “صوح” به معنای “ایوان” به زبان فارسی است که به معنی “نیمکت سنگ” یا “مبل” یا “بالکن بلند” یا به سادگی یک تراس است.

همانطور که می توانید زمین بازی را از یک تراس دیدن کنید، می توانید چشم انداز خوبی از شهر اصفهان را از ارتفاعات کوه صخره نیز ببینید. یک منظره فوق العاده از شهر بزرگ شهر اصفهان از کوه صخره به ویژه در شب دیده می شود.

جنگل کوهستانی Sofeh Park که در قله کوه سوفح قرار دارد، یکی از بهترین پارک های جنگلی در ایران است. ساوه پارک به زیبایی و جذابیت فوق العاده ای برای این مکان گردشگری اختصاص داده است. بسیاری از مردم و گردشگران محلی به این پارک می پیوندند و ساعت ها صرف می کنند. همچنین کوهنوردان از طریق این پارک زیبا برای صعود به قله سوفح عبور می کنند.

 

معرفی کوه سوفیه واقع در جنوب اصفهان
معرفی کوه سوفیه واقع در جنوب اصفهان

 

 

امکانات تفریحی مانند ماشین های کابلی (telecabin)، سالن بولینگ، کافه تریا و رستوران، بازی برای کودکان، زمین های ورزشی، استادیوم در فضای باز و همچنین یک پارک باغ وحش (با بز، گوزن و چند گونه دیگر) در پارک Sofeh، برای گردشگران

همچنین در وسط چشمه شمال شرقی کوه سوفیه، آبشار مصنوعی وجود دارد که آب آن از زمان به زمان برداشت می شود و منظره زیبای منظره ای دارد. در نهایت در پایین دست این آب پس از ریختن از دیوار گدازه به برخی از حوضچه های تراشیده شده به آبیاری درختان و فضای سبز در این پارک ۱۰۰ هکتار می رسد.

دو چشمه آب در دامنه های شمالی چشمه صخره وجود دارد. چشمه درویش یا خجیک و چشمه Pachenar. آنها فقط آب کمی دارند، اما درختان قدیمی اطراف آنها سبب جذابیت این مکان ها می شوند. بهار بهار (چشمه خجیک) در امتداد مسیر اصلی صعود به سوی صخره است، اما بهار پچنار در تپه های بالای رستوران Zagros قرار دارد.

گونه های متعدد درختان و درختچه ها و گل ها در پارک Sofeh کاشته شده اند. علاوه بر انواع تزئینی از کاج و سایپرس (نقره، کراک)، درختان زرشک، درختان زیتون و بادام، درختچه های زینتی مانند زرشک و جاسمین در پارک Sofeh کاشته شده اند.

 

شهرداری اصفهان با توجه به پارک سوف پارک نشان داده است که مانند پارک های دیگر و فضاهای سبز اصفهان می تواند یک فضای آرام و آرام برای شهروندان ایجاد کند.

در صخره های کوهستانی سوف پارک، اصفهان، زمین های شگفت انگیزی از این کوه، به یک پارک باغ وحش اختصاص یافته است. اگر چه گونه حیوانات در این پارک باغ وحش بسیار زیاد نیست اما اندازه نسبتا بزرگ این منطقه در یک محیط طبیعی کوهستانی و آزادی حرکت حیوانات بومی مانند بز و گوزن در دامنه های سنگی این پارک متفاوت است مشاهده این محیط در مقایسه با یک باغ وحش معمولی.

 

معرفی کوه سوفیه واقع در جنوب اصفهان
معرفی کوه سوفیه واقع در جنوب اصفهان

 

 

یکی از ویژگی های مهم کوه صخره این است که ساختار سنگی است که با وجود ارتفاع زیاد این کوه (حدود ۲۲۵۰ متر)، اما مناسب برای سنگ و دیوار کوه نوردی است، اگر چه به عنوان ساختار زمین شناسی باستانی این کوه، که منجر به سست شدن و سقوط سنگ، صخره نوردی در این کوه باید با احتیاط باشد، در غیر این صورت می تواند منجر به حوادث و تلفات شود.

بسیاری از مسیرهای مختلفی برای به دست آوردن صعود کوه صخره وجود دارد، برخی از ساده و برخی از فنی.

گروه های کوهنوردی اصفهانی معمولا دوشنبه و سه شنبه بعد از ظهر صوفیه صعود می کنند، در حالی که بسیاری از خانواده های اصفهانی در صبح روز جمعه یا روز تعطیل روز صعود می کنند یا در پارک صخره می روند.

کوه صوه دارای ساختاری سنگی قدیمی است، بنابراین مناسب برای سنگ و دیوار صعود است، اگرچه سنگها سنگهای شکننده نسبی دارند و اگر بدون تجهیزات ایمنی و احتیاط به اندازه کافی صعود شوند، خطرناک است.

 

معرفی کوه سوفیه واقع در جنوب اصفهان
معرفی کوه سوفیه واقع در جنوب اصفهان

 

 

کوه سوفکس نیز از لحاظ تاریخی مهم است. بعضی از خرابه های دیوارهای قدیمی و برج ها در مناطق مختلف صخره های کوه دیده می شود. گفته شده است که ممکن است مربوط به دوره ساسانی و معابد آتش سوزی باستان زرتشتی باشد. اما این ثابت شده است که در دوران سلجوقی (حدود ۹۰۰ صدها سال پیش) که اصفهان پایتخت بود، کوه سوفیه دارای یک استفاده نظامی بود و قلعه و قلعه ارتش وسیع در بالای این کوه وجود داشت. این قلعه پس از آن توسط فرقه اسماعیلیه که با دولت مرکزی مبارزه می شود، اسیر و مورد استفاده قرار می گیرد.

در دوران صفوی (حدود ۴۰۰ صدها سال پیش)، کوه صخره به عنوان یک قدم به قدم گذاشته شد و برخی از خرابه های باقیمانده برج مربوط به این دوران را می توان در اطراف چشمه Pachenar دید.

 

معرفی کوه سوفیه واقع در جنوب اصفهان
معرفی کوه سوفیه واقع در جنوب اصفهان

 

 

در حال حاضر، باقی مانده از قلعه باستانی شاهدج (یا شاهدز) یا همان قلعه دون، در بالا و اطراف کوه شمالی صخره شمالی، در حال بازسازی است. خط دوم ماشین کابل نیز به این مکان نزدیک می شود.

درباره‌ی sima

حتما ببینید

معرفی شهر نایین

شهر نایین یکی از شهر های توریستی استان اصفهان می باشد. که در این بخش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *