گردشگری در برج تاریخی شاطر اردبیل

گردشگری در برج تاریخی شاطر اردبیل

 

گردشگری در برج تاریخی شاطر اردبیل
گردشگری در برج تاریخی شاطر اردبیل

 

برج تاریخی شاطر : یکی از جاهای دیدنی اطراف اردبیل برج تاریخی شاطر است که در روستای صومعه که در ۵/۸ کیلومتری شهراردبیل واقع شده است در یک فضای وسیع و گسترده ‏بنا شده ‏است

بیاتو کیش : برج شاطر در فاصله‌ای حدود ۶ کیلومتری اردبیل قرار دارد. و تپه‌های باستانی متعددی در پیرامون و اطراف آن قرار گرفته است. باستان‌شناسان قدمت این تپه‌های تاریخی را متعلق به دوران قبل از اسلام عنوان کرده‌اند

این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۱۸۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده. این برج در روستای صومعه ۵/۸ کیلومتری اردبیل در یک فضای وسیع و گسترده ‏بنا شده. در حوالی برج به فواصل گوناگون، تپه های باستانی قرار داره.

بر روی پایه سنگی، درزهای دو وجهی آجری و در فاصله آن‌ها قاب سازی‌های آجری با طرح‌های مختلف قرار گرفته است.

 

بیشترشون مربوط به دوره های پیش از اسلام به ویژه دوره اشکانیه. ‏برج از داخل استوانه و از خارج ده ضلعی با طول اضلاع ۶۳/۲ متره و ازاره ای سنگی به ارتفاع ۵/۱ متر و مرکب از چهار برج سنگ تراش داره. بر روی پایه سنگی، جرزهای دو وجهی آجری و در فاصله آن ها قاب سازی های آجری با طرح های مختلف انجام شده. ورودی برج در ضلع شرقی و در بالای پایه سنگی واقع شده که پنج یا شش پله در برابر آن قرار داشته. از کتیبه و پوشش بنا چیزی باقی نمونده، ولی از شیوه ‏معماری برج و شباهتش با مقبره چلبی اوغلو در سلطانیه چنین برمیاد که احتمالأ از بناهای قرن هشتم هجریه.

 

گردشگری در برج تاریخی شاطر اردبیل
گردشگری در برج تاریخی شاطر اردبیل

 

 

نحوه سفر به این برج

با خودروی شخصی: از تهران و با خودروی شخصی بعد از حدود ۵۳۶ کیلومتر رانندگی و عبور از شهرهای کرج، قزوین، زنجان، و در راه رسیدن به اردبیل خواهید رسید و از آنجا می‌توانید به برج تاریخی شاطر اردبیل برسید.
حمل‌ و نقل عمومی: هر روز و به‌صورت مرتب اتوبوس‌هایی از پایانه‌های تهران به سمت خلخال حرکت می‌کنند. همچنین نزدیک‌ترین فرودگاه به خلخال فرودگاه شهر اردبیل است که از طریق پروازهای تهران اردبیل در دسترس شماست. از اردبیل برای رفتن به برج تاریخی شاطر اردبیل باید یک ماشین کرایه کنید.

 

درباره‌ی sima

حتما ببینید

معرفی مزون اسكاچ شیراز

مزون اسكاچ یکی از بزرگترین تولید کننده های پوشاک بانوان در جنوب کشور می باشد. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *