کویر مصر یکی از تماشایی ترین کویر های ایران

تماشایی ترین کویر های ایران

کویر مصر یکی از تماشایی ترین کویرهای ایران است که در نزدیکی استان اصفهان واقع شده است و امروزه گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. در ادامه مطلب زیر درباره این کویر بیشتر بدانید.

مصر نام روستای کوچکی است که در ۵۵ کیلومتری شهرستان خور از توابع استان اصفهان واقع شده و ۱۸۰ نفر جمعیت دارد. در کنار مصر دو روستای بسیار کوچک دیگر به نام های امیرآباد و فرحزاد نیز وجود دارند که به همراه یکدیگر دریک خط شمالی– جنوبی به طول حدود ۶ کیلومتر قرار گرفته اند.

خانه های روستا نشانه هایی از سایر سازه های مناطق کویری دارند و با دیوارهای کاه گلی، سقف های گنبدی و درهای چوبی آراسته شده اند. در کنار هر خانه طویله کوچکی به چشم می خورد و در آن بوقلمون و بز و گاهی شتر نگهداری می شود. روستای مصر دارای برق سراسری، آب آشامیدنی، مخابرات و آنتن دهی تلفن های همراه و سوپرمارکت است و از بابت امکانات اولیه شرایط بسیار خوبی برای گردشگران دارد.

از میان محصولات خوش رنگ و لعاب این روستا می توان به خرما، انار و انواع صیفی ها اشاره کرد که طعم تازه ای از کویر را برایتان به ارمغان می آورند. از آشپزخانه های اهالی مصر، بوی غذاهای محلی به مشام می رسد که کباب شتر، کالجوش و آبگوشت محلی به نام لاخولی از پر طرفدارترین آن ها هستند. هر جایی که شتر باشد، محصولات حاصل از آن هم طرفدار دارد؛ در این روستا دوغ شتر به راحتی پیدا می شود و می توانید آن را امتحان کنید.

شهرت کویر مصر زندگی مردم روستا را تغییر داده است؛ آن ها پیش از این به کشاورزی و دامداری مشغول بودند و در کنار کاشت زعفران و گندم به پرورش شتر می پرداختند اما حالا به گردشگران و بازدیدکنندگان خدمات ارائه می دهند و نیازهای آن ها را برطرف می کنند. بد نیست بدانید که بخشی از فیلم خیلی دور، خیلی نزدیک نیز در این روستا فیلم برداری شده‌ و شهرت آن را چند برابر کرده است.

با فاصله گرفتن از روستا دیگر خانه ای به چشم نمی خورد و صدای مردمان نیز به گوش نمی رسد. دیگر تنها چیزی که وجود دارد پهنه ای به رنگ خاک است که سراسرش را شن های روان پوشانده اند؛ شن هایی سبک که سوار بر باد به این سو و آن سو می روند و گویی بر تن کویر نقش می زنند. آن ها بر روی هم انباشته می شوند و تپه ای ایجاد می کنند تا بتوانی به بالای آن بروی و عظمت کویر را از نمایی دیگر به تماشا بنشینی. بی حساب و کتاب نیست که نام این جلوه شگفت انگیز طبیعت را دریای شنی کویر مصر گذاشته اند…

گاه گیاهانی دیده می شوند که با قدرت در برابر ناملایمات ایستاده و از همین خاک بی حاصل سربرآورده اند. همین گیاهان هم چهره ای تازه را به این گستره خاکی هدیه می دهند.

یک رنگی و سکوت بهترین دلیل برای رفتن به میانه این کویر است که بسیاری را به سوی خود می کشاند اما نمی توان از تفریحات آن نیز چشم پوشی کرد. در کویر مصر می توانید تجربه هایی تازه از هیجان را برای خود خلق کنید و خاطره ای خوش بیافرینید. در ادامه به شما می گوییم که چه فرصت های نابی در این کویر انتظارتان را می کشند.

تفریحات کویر مصر
شاید در ابتدا به نظر برسد که کویر هیچ فرصتی برای خوشگذرانی در اختیارتان قرار نمی دهد اما باید بگوییم که در اشتباه هستید چرا که در کویر مصر می توانید حسابی خوش بگذرانید و خاطره ای شیرین از سفرتان بسازید:

۱- پیاده روی بر روی شن های داغ کویر
با رسیدن به حاشیه کویر کفش هایتان را دربیاورید و بگذارید پاهایتان گرمای شن های روان را حس کند. با هر قدم، بیشتر به داغی شن ها عادت می کنید و لذت خاصی سراسر وجودتان را فرا می گیرد. فقط به قدم زدن اکتفا نکنید؛ کمی سختی را به جان بخرید و به بالای تپه های شنی بروید و از تماشای مناظر لذت ببرید.

نکته مهم

برای پیاده روی در کویر و به ویژه تپه های شنی، انرژی و توان مناسبی نیاز دارید. راه رفتن شاید کار ساده ای به نظر برسد اما به هنگام پیاده روی در شن های کویر فشار بر روی زانو و پاهایتان به شدت افزایش می یابد چرا که مدام به سمت عقب متمایل می شوید. بد نیست بدانید انرژی مورد نیاز برای یک کیلومتر پیاده روی بر روی شن با انرژی لازم برای سه کیلومتر حرکت روی زمین عادی برابری می کند.

۲- شترسواری در کویر مصر
شتر یکی از جاندارانی است که نسبت به شرایط خاص کویر و بی آبی مقاومت دارد. در گذشته رفت و آمد با شتر کاملا مرسوم بود و به دلیل توانایی این جاندار از آن برای سفر و مهاجرت استفاده می شد. برای آنکه کمی از فعالیت های گذشتگان را تجربه کنید در کویر مصر سوار شتر شوید و از یک گشت متفاوت لذت ببرید.

هزینه: برای حدود ۱ ساعت شتر سواری باید ۱۰۰۰۰۰ تومان بپردازید. البته توجه داشته باشید که قسمت شتر سواری در نزدیکی روستا قرار دارد.

۳- موتور چهار چرخ

موتور چهار چرخ یا ATV وسیله ایست که امروزه در بسیاری از مناطق و مراکز تفریحی از آن استفاده می کنند. بالا رفتن از تپه های شنی و سرازیر شدن از آن ها از فعالیت هایی است که با موتور چهارچرخ انجام می شود و سوار شدن بر این وسیله دقایقی سرشار از هیجان را برای شما رقم می زند.

هزینه: در کویر مصر با پرداخت ۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ تومان می توانید به مدت حدود ۱۰ دقیقه این هیجان را تجربه کنید.

۴- آفرود

آفرود فعالیت هیجان انگیزی است که در مناطق جنگلی، کوهستانی و کویری طرفداران بسیاری دارد و برای انجام آن به خودروهای دو دیفرانسیل احتیاج دارید. اگر دلتان چنین هیجانی می خواهد و خودروی دو دیفرانسیل ندارید نگران نباشید چرا که در کویر مصر می توانید این تجربه را برای خود رقم بزنید.

هزینه: هزینه های آفرود با توجه به مسیر انتخابی شما و نوع ماشین می تواند از ۱۵۰۰۰۰ تا۴۵۰۰۰۰ تومان متغییر باشد.

۵- عکاسی
شاید به نظرتان همه جای کویر شبیه به هم باشد اما بهتر است بدانید که نحوه قرار گیری شن های کویر به گونه ایست که در کنار هم اشکال و تصاویری متنوع را می سازند و چشم انداز های متفاوتی را ایجاد می کنند. کویر را بدون عکس یادگاری ترک نکنید؛ خاطرات خوش شما در این تصاویر ماندگار می شوند و با دیدن آن ها می توانید زیبایی های سفرتان را مرور کنید. سوژه های زیادی در مصر برای دوربین شما وجود دارند؛ فقط باید حواس تان را جمع کنید تا تصاویر خوبی نصیب تان شود.

نکات مهم

برای خلق عکس های بهتر بردن سه پایه را فراموش نکنید.

حواس تان به شن های روان کویر باشد چرا که این شن ها می توانند داخل لنز دوربین و یا درزهای وسایل تان بروند و شما را دچار دردسر کنند.

۶- دوچرخه سواری

برخی ترجیح می دهند در قالب تورهای دوچرخه سواری وارد کویر مصر شوند و یا از آن عبور کنند. اگر مایل به دوچرخه سواری در کویر هستید و دوچرخه مناسبی دارید، می توانید راهی این منطقه شوید و تجربه ای تازه برای خودتان رقم بزنید. به یاد داشته باشید که در کویر مصر امکانات کرایه دوچرخه وجود ندارد و باید دوچرخه‌تان را به همراه ببرید.

هزینه: به ازای ۱ ساعت و با پرداخت مبلغ حدودی ۲۰۰۰۰تا۳۰۰۰۰ تومان می توانید دوچرخه سواری را تجربه کنید.

۷- شب نشینی و تماشای آسمان شب
زیبایی های کویر تنها در روز آن و در زیر نور خورشید همیشه تابانش خلاصه نمی شود؛ کمی صبر کنید تا شب از راه برسد و آسمان، لباس نیلگون پرستاره اش را بر تن کند. آتشی برپا کنید و در کنار همسفرانتان به تماشای رقص شعله های آن بنشینید. حالا وقت تماشای یکی دیگر از تصاویر تماشایی کویر است که حتی بدون تلسکوپ هم زیبایی خودش را دارد. اگر وسایل ستاره نگری دارید حتما آن ها را در کوله بارتان جای دهید و تماشای آسمان شب را به گونه ای متفاوت تجربه کنید.

نکته مهم

اگر قصد دارید برای عکاسی یا رصد ستارگان در شب مدت زمانی را بیرون بمانید، ۲ تا ۳ مرز نازک با محلول روغن سوخته ـ گازوییل در دور تا دور محل رصد ایجاد کنید تا احتمال گزیده شدن توسط عقرب را به حداقل برسانید.

درباره‌ی bia2kish

حتما ببینید

معرفی شهر نایین

شهر نایین یکی از شهر های توریستی استان اصفهان می باشد. که در این بخش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *